A Cégkapu egy azonosítási szolgáltatás és tárhely egyben, rendszere hasonló a magánszemélyekre szabott Ügyfélkapuhoz, viszont használata nem opcionális, hanem kötelező a vállalkozások és más gazdálkodó szervezetek számára.

  • Gyorsabb.
  • Minden érintett fél számára jobban követhető.
  • A kézbesítések könnyebben igazolhatók.
  • Ügyintézési határidő rövidülhet.
  • Ügyintézőt is megadhatunk.
  • Technikai problémák adódhatnak.
  • Nem egyszerű eligazodni a rendszerben.

A Cégkapu nagyon hasonló a sokak által már jól ismert Ügyfélkapuhoz annyi különbséggel, hogy az Ügyfélkapu magánszemélyeknek, a Cégkapu pedig gazdálkodó szervezeteknek van fenntartva, használata pedig kötelező, nem opcionális.

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (röviden e-ügyintézési tv.) értelmében 2018. január 1-től a gazdálkodó szervezetek számára ugyanis kötelező az állammal való elektronikus kapcsolattartás és az ehhez szükséges hivatalos elérhetőségről történő dokumentumküldés, és az azon történő fogadás.

Bármilyen e-közigazgatási ügy intézése során az érintett közigazgatási szerv az adott gazdálkodó szervezettel annak Cégkapuján keresztül tartja a kapcsolatot, vagyis ezt a kommunikációs felületet kell használni a teljes ügyintézési folyamat során.

A Cégkapu bevezetésének célja az volt, hogy szétválassza a lakosság és a gazdálkodó szervezetekkel való állami kapcsolattartás csatornáit (korábban a vállalkozások is Ügyfélkaput használtak) és természetesen, hogy tovább segítse a korábban döntően papír alapú hivatali ügyintézés elektronikus útra történő terelését. Ennek rengeteg előnye van a papír alapú ügyintézéssel szemben: gyorsabb, hatékonyabb, igazolható, gazdaságosabb, kiszámíthatóbb.

A vállalkozások számára online intézhető ügyek, ügykörök száma folyamatosan növekszik (jó példa erre az online számlázás: bevezetésével egyre automatizáltabbá válik a könyvelés, ezzel párhuzamosan az adóbevallás is), ezekről bővebb tájékoztatást a Személyre Szabott Ügyintézési Felületen kaphatunk. A távlati cél az, hogy lényegében mindent, amihez nem elengedhetetlen a személyes jelenlét, Cégkapun keresztül tudjunk intézni – vagy intéztetni a könyvelővel.

Az elektronikus ügyintézés fejlesztésével ezért – bár elsőre nehéz az átállás – hosszabb távon rengeteg időt és pénzt spórolhatnak meg a vállalkozások. Az állam számára ezen szolgáltatások „hozzáadott értékét” a naprakész, elemezhető adatbázisok és így a célzott ellenőrzések lehetősége, valamint ezeken keresztül a gazdaság fehérítése adja.

MEGOSZTÁS

Utoljára szerkesztve: 2020. június 4.

Kérjük, jelezze ha hibát talált!

KAPCSOLÓDÓ DOSSZIÉK

Ha részletesebben is olvasnál erről, úgy itt éred el a Start Up Guide 2020 kiadvány e témával foglalkozó tartalmait.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!