Fintech néven azokat a cégeket szoktuk emlegetni, amelyek leegyszerűsítik, átalakítják a bankokhoz fűződő viszonyunkat vagy a banki szolgáltatásokat. Ezen cégek létezését a technikai változások, a gyors és mindenütt elérhető internet, a kezünkben tartott okostelefonok teszik lehetővé.

A fintech rendkívül tág fogalom. Az ilyen cégek egy része olyan megoldást fejleszt, amely a bankok számára hasznos. Ezek a megoldások irányulhatnak az ügyféladatok elemzésére (big data) vagy mondjuk mesterséges intelligencia alkalmazására a hitelbírálat elvégzésénél.

Külön kasztot alkotnak azok a megoldások, amelyek segítenek a bankoknak abban, hogy megfeleljenek a hatósági előírásoknak, adatszolgáltatási vagy adatkezelési követelményeknek. Az ilyen megoldásokat fejlesztő vállalkozásokat regtech cégeknek nevezzük. Ezek a fintechek alapvetően a bankokkal vannak, de tevékenységükből mi is profitálunk, például a felgyorsuló hitelbírálat miatt.

A fintech cégek egy következő csoportja olyan megoldásokat fejleszt, amelyek már erős versenyt támasztanak a bankokkal szemben. A banküzem ugyanis lassan változó, erősen szabályozott tevékenység, a fintechek viszont olyan kis cégek, amelyek kezét nem kötik a bankokra vonatkozó előírások. Éppen ezért számos fintech cég azzal próbálkozik, hogy a banki szolgáltatások vagy a nagy kártyatársaságok díját lefölözze, mondjuk azáltal, hogy a bankoktól és a kártyatársaságoktól független fizetési vagy átutalási rendszert fejleszt ki.

Ezen túl ott vannak azok a fintech cégek és megoldások, amelyek a pénzmozgások egyszerűsítését, ellenőrizhetőségét, átláthatóságát célozzák, lehetővé téve például, hogy telefonnal fizessünk, minden tranzakciónkban azt a kártyánkat használjuk, amely azért a legkisebb jutalékot vonja le, vagy simán csak nyilvántartsa, és hónap végén rendszerezve megmutassa kiadásainkat, hogy tudjuk, min kellene spórolni.

A bankok nemcsak azokat a fintech cégeket keresik, amelyek velük vannak, hanem azokat is, amelyek látszólag velünk vagy egyenesen ellenük. Jól látszik ugyanis, hogy a digitalizálódó világ a bankolás drasztikus egyszerűsödése felé halad, és a bankok nem akarnak kimaradni ebből, hiszen ha ezt tennék, elveszítenék ügyfeleiket. Csakhogy a banküzem egy alapvetően konzervatív, biztonságra törekvő műfaj (és ilyen a szabályozási környezete is), eleve nem várható tőlük, hogy ők fejlesszék ki a legújabb innovatív megoldásokat, így inkább felvásárolják azokat, akik ezt megteszik.

Ezért aztán nemcsak a bankok, de sokszor az államok is szívesen látják, hogy kicsi, de rendkívül innovatív cégek újabb és újabb megoldásokkal akarnak kapcsolódni a pénzügyi intézményrendszerhez. Az Európai Unió például kidolgozta a bankokra nézve kötelező PSD2 keretrendszert, amely szabályozza, hogy milyen platformokon keresztül lehet és kell a rendelkezésükre álló adatokat megosztaniuk az ezekre szomjazó fintech cégekkel.