A 2020-as évtized sok vállalkozó számára az otthoni munkavégzésről fog szólni – akár így tervezte, akár nem. A számítástechnika, a kommunikációs technológiák folyamatos fejlődésének köszönhetően az irodai munkához egyre ritkább esetben van szükség irodára.

A nemzetközi és a hazai felmérések azt is mutatják: egyre több munkavállaló számára vált fontossá, hogy ne vagy ne mindennap kelljen bejárnia a munkahelyére – és egyre több vállalat is nyitott volt erre.

A 2020-as globális koronavírus-járvány aztán turbóra kapcsolta ezt a tendenciát: teljes iparágak álltak át – kényszerből vagy óvatosságból – távmunkára. A pandémia következtében a távmunka lehetőségei is beszűkültek: a közösségi munkahelyek bezártak, hasonlóan a „csak laptop meg internet legyen” jelszavát hirdető digitális nomádok kedvenc kávézóihoz. Maradt tehát az otthoni munkavégzés, a home office.

A home office előnye az, hogy lehetővé teszi: a munkatársak rugalmasan osszák be az idejüket, és takarékoskodjanak is azzal, hiszen nem kell az irodába, majd onnan haza közlekedniük. Az online meeting alkalmazások és a felhőalapú közös munkafelületek révén a csapatok közös munkája, az ügyfelekkel való kapcsolattartás zökkenőmentes lehet.

Az otthoni munka kockázatai között általában az elmagányosodást, a munkaidő és a szabadidő közti határ elmosódását és a motiválás megnehezedését említik – a vállalkozás oldaláról ezért fontos előzetesen egy átgondolt home office szabályzat megalkotása.

A kezdő home office-ozóknak a leggyakrabban ezekre a szempontokra hívják fel a figyelmét:

• Érdemes leválasztani a lakásból a munkahelynek használt részt, és mindig ott dolgozni.
• Aki megteheti, használjon külön számítógépet a munkához, és egy másikat minden egyébhez.
• Fontos, hogy készüljön átgondolt, betartható napirend, munkaterv. Reggel adjunk magunknak időt a munkára hangolódásra, délután/este zárjuk le a dolgozós profilt, és ha meg tudjuk oldani, az okostelefonunkon se nézegessük az ágyból a munkához kapcsolódó e-maileket.
• Táplálkozzunk egészségesen és rendszeresen.
• Viseljünk kényelmes, de a videókonferenciákon is megfelelő öltözéket.
• Ügyeljünk a testtartásunkra, gondosan válasszunk ülőalkalmatosságot, monitormagasságot.
• Tartsunk rendszeres pihenőket munka közben, és mindennap mozogjunk.
• Készüljünk a meetingekre, és számítsunk arra, hogy ami mögöttünk van, azt az ügyfeleink, munkatársaink is látni fogják.
• Ha szükséges, ruházzunk be megfelelő számítástechnikai eszközökbe, internetkapcsolatba.
• Ügyeljünk hálózatunk és eszközeink informatikai biztonságára.

MEGOSZTÁS

Utoljára szerkesztve: 2020. június 10.

Kérjük, jelezze ha hibát talált!

Ha részletesebben is olvasnál erről, úgy itt éred el a Start Up Guide 2020 kiadvány e témával foglalkozó tartalmait.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!