A kínálat egy adott termék/szolgáltatás adott piacon, kategóriában, gyártónál elérhető termékeinek összességét jelenti. Megkülönböztetünk gyártói és piaci kínálatot. A kínálat gyakran a piacmérettel azonos jelentéssel szerepel elemzésekben.
Egy üzleti tervezés során a kereslet ellenpárja a kínálat. Amikor valaki kínálatról beszél, akkor többféle jelentéssel is használhatja a kifejezést: a leggyakoribb verzió, amikor egy kategóriában az összes különféle elérhető termékre gondol valaki.
Ha valaki Ilyen listát szeretne készíteni, akkor fontos pontosan meghatározni a néhány paramétert a gyűjtésben:
(1) időpont, vagyis mikor gyűjtötte az adatot – hiszen előfordulhat, hogy új termék jelenik meg vagy éppen kivezetnek valamit az adatfelvételt követően;
(2) milyen helyeket vett figyelembe – hol lehet azokat kapni, mivel ha kihagy fontos disztribúciós pontot, akkor az eredményei hiányosak lehetnek;
(3) pontosan mi az érintett piaci szegmens – ez különösen az erőteljesen szegmentált piacokon bír jelentőséggel, mivel esetleg fontos területet nem vizsgált az elemzés. Például: „…az éjszakai szemránckrémek piacán az alábbi termékek kaphatók 2017. november közepén az adott bolthálózatokban”.
Hasonlóképpen kell eljárni digitális termékeknél – sőt ott még nagyobb az esélye annak, hogy valami kimarad, így még inkább dokumentálni érdemes listákat mind terület (nyelv) és szolgáltatási kör szerint.
A kínálat felmérése nem csak a konkrét piackutatás során lehet fontos. Cégalapításnál, egy új márka piacra lépésénél alapvető kérdés, hogy van-e valamilyen valós különbség a versenytársak már létező termékei / szolgáltatásai és az új színre lépő között, amihez alaposan meg kell ismerni a már létező kínálatot.
Másik értelmezése a kínálatnak, amikor egy gyártó egy kategóriában nyújtott, elérhető termékeinek az összességére gondol. Másképp fogalmazva X cég a következő 1-3 hónapban Y mennyiséget képes legyártani/eladni/forgalmazni/szállítani. Ilyenkor a kínálat értelme az árukészlet – vagyis mekkora a kapacitása – akár egymástól független kategóriákban is. Erre a típusú értelmezésre (kapacitásbecslés) leginkább egy-egy vállalkozás értékének a becslésekor van szükség.
A harmadik értelmezés a piacmérettel azonos értelmet jelenti, amikor kínálat alatt azt értjük, hogy az adott kategóriában összesen hány darab terméket lehet elérni, vagyis „a bútorápolók területén egy hónap alatt a teljes kínálat 2 millió flakon, ami 3 gyártó 8 terméke között oszlik meg”.
A piacméret értelemzésében gyakran megjelenik az „aggregált kínálat” fogalom, ezzel is utalva arra, hogy inkább az összkibocsátásra összpontosít az adott elemzés.
KAPCSOLÓDÓ FOGALMAK
KAPCSOLÓDÓ DOSSZIÉK

Ha részletesebben is olvasnál erről, úgy itt éred el a Start Up Guide 2020 kiadvány e témával foglalkozó tartalmait.
Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!