A kínálat egy adott termék/szolgáltatás adott piacon, kategóriában, gyártónál elérhető termékeinek összességét jelenti. Megkülönböztetünk gyártói és piaci kínálatot. A kínálat gyakran a piacmérettel azonos jelentéssel szerepel elemzésekben.

Egy üzleti tervezés során a kereslet ellenpárja a kínálat. Amikor valaki kínálatról beszél, akkor többféle jelentéssel is használhatja a kifejezést: a leggyakoribb verzió, amikor egy kategóriában az összes különféle elérhető termékre gondol valaki.

Ha valaki Ilyen listát szeretne készíteni, akkor fontos pontosan meghatározni a néhány paramétert a gyűjtésben:

(1) időpont, vagyis mikor gyűjtötte az adatot – hiszen előfordulhat, hogy új termék jelenik meg vagy éppen kivezetnek valamit az adatfelvételt követően;
(2) milyen helyeket vett figyelembe – hol lehet azokat kapni, mivel ha kihagy fontos disztribúciós pontot, akkor az eredményei hiányosak lehetnek;
(3) pontosan mi az érintett piaci szegmens – ez különösen az erőteljesen szegmentált piacokon bír jelentőséggel, mivel esetleg fontos területet nem vizsgált az elemzés. Például: „…az éjszakai szemránckrémek piacán az alábbi termékek kaphatók 2017. november közepén az adott bolthálózatokban”.

Hasonlóképpen kell eljárni digitális termékeknél – sőt ott még nagyobb az esélye annak, hogy valami kimarad, így még inkább dokumentálni érdemes listákat mind terület (nyelv) és szolgáltatási kör szerint.

A kínálat felmérése nem csak a konkrét piackutatás során lehet fontos. Cégalapításnál, egy új márka piacra lépésénél alapvető kérdés, hogy van-e valamilyen valós különbség a versenytársak már létező termékei / szolgáltatásai és az új színre lépő között, amihez alaposan meg kell ismerni a már létező kínálatot.

Másik értelmezése a kínálatnak, amikor egy gyártó egy kategóriában nyújtott, elérhető termékeinek az összességére gondol. Másképp fogalmazva X cég a következő 1-3 hónapban Y mennyiséget képes legyártani/eladni/forgalmazni/szállítani. Ilyenkor a kínálat értelme az árukészlet – vagyis mekkora a kapacitása – akár egymástól független kategóriákban is. Erre a típusú értelmezésre (kapacitásbecslés) leginkább egy-egy vállalkozás értékének a becslésekor van szükség.

A harmadik értelmezés a piacmérettel azonos értelmet jelenti, amikor kínálat alatt azt értjük, hogy az adott kategóriában összesen hány darab terméket lehet elérni, vagyis „a bútorápolók területén egy hónap alatt a teljes kínálat 2 millió flakon, ami 3 gyártó 8 terméke között oszlik meg”.

A piacméret értelemzésében gyakran megjelenik az „aggregált kínálat” fogalom, ezzel is utalva arra, hogy inkább az összkibocsátásra összpontosít az adott elemzés.

MEGOSZTÁS

Utoljára szerkesztve: 2020. június 5.

Kérjük, jelezze ha hibát talált!

KAPCSOLÓDÓ DOSSZIÉK

Ha részletesebben is olvasnál erről, úgy itt éred el a Start Up Guide 2020 kiadvány e témával foglalkozó tartalmait.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!