A listing-oldalak egy-egy termék- vagy szolgáltatástípus kínálatát mutatják be a felhasználóknak összegyűjtve, rendszerezve. Sok esetben lehetőséget adnak arra is, hogy a felhasználók értékeljék a gyűjteményben szereplő egyes szolgáltatókat.

A legismertebb listing-oldalak egyebek mellett az idegenforgalom területén működnek, de nagy a szerepük a műszaki, számítástechnikai cikkek kiskereskedelmében is (árukereső, árösszehasonlító oldalak). Tágabb értelemben listingnek tekintik az állásajánlatokat összegyűjtő oldalakat, a tematikus linkgyűjtőket, a különböző szaknévsorokat, köztük a térképekhez kapcsolódókat is. Ide sorolhatók a teljesen apróhirdetés-jellegű szolgáltatások, valamint az ezekkel sok mindenben rokon aukciós oldalak is.

Az egyes listing-oldalak struktúrája és üzleti modellje igen változatos lehet: van, amelyikben ingyenes a megjelenés, van, amelyik ezért pénzt kér. Van, ahol jutalékot, máshol fix díjat kérnek a megvalósuló vásárlásokért. Van, amelyik saját rendszerében fogadja és adminisztrálja a felhasználók befizetéseit, mások ilyenkor már átirányítják a vásárlót a valódi árus, szolgáltató oldalára. Vannak köztük olyanok, amelyek partnereiktől – például webshopoktól – automatikusan veszik át a legfrissebb kínálatot, máshol manuálisan kell végrehajtani a frissítéseket. Van, amelyik kifejezetten az akciós árazásra koncentrál. Az szinte mindegyik modellben közös, hogy azok a partnerek, amelyek fizetnek ezért, kiemelten jelenhetnek meg a különböző felületeken.

Bizonyos listing-szolgáltatásokban kiemelten szerepet játszanak a felhasználói értékelések, kommentek. Az aukciós oldalakon a felhasználók – eladók és vásárlók – egymást értékelik, így alakul ki az a bizalmi index, amely alapján az újabb potenciális ügyfelek megítélhetik, akarnak-e egy adott felhasználóval üzletelni. Az idegenforgalmi, vendéglátó-ipari listing-oldalakon a felhasználók gyakran igen részletesen, több szempontból osztályozva értékelhetik a szállodákat, éttermeket, és hosszabb szöveges kritikákat is írhatnak róluk.

Mivel a kínálatot aztán sokan éppen az értékelések sorrendjében tekintik át – vagyis a legjobb osztályzatokkal rendelkező helyeket nézik meg először –, egy-egy vállalkozás sikere múlhat azon, milyen a felhasználói visszhang (nem meglepő módon az értékelésekkel gyakran próbálnak trükközni egyesek, ez azonban nem ajánlott gyakorlat, könnyű lebukni, ami aztán katasztrofális következményekkel – hírnévvesztéssel, a platformról való kitiltással – jár.)

Mielőtt arról döntünk, hogy vállalkozásunkat, termékeinket szerepeltessük-e listing-oldalon, és ha igen, hol, mindenképpen nagyon alaposan fel kell mérnünk a kínálatot, az egyes szolgáltatások működési és árazási modelljét. Érdemes előre modellezni, hogy a részvétel egy-egy ilyen rendszerben milyen erőforrásokat igényel majd a vállalkozás részéről. Nincs kellemetlenebb, mint amikor egy felhasználó idejétmúlt információkkal, lejárt akciókkal találkozik egy-egy listing-oldalon.