Egy reklámkampányban a pénz nagyobb része a felületek megvásárlására megy majd el: épp ezért létfontosságú a megfelelő tervezés.

Fontos és a céges kommunikáció során gyakran megjelenő kérdés, hogy mikor érdemes elkezdeni reklámozni egy terméket, szolgáltatást. A „mikor” mellett azonban van még egy másik alapvető kérdés is, amit meg kell válaszolnod, ez pedig a „hol?” – azaz a felület – kérdése.

A választ a „hol” kérdésére a médiatervezés adja meg. Az elmélet szerint a médiatervezés a kutatási adatok áttekintése után jön, és a média brief megfogalmazásával kezdődik – és ez így is van, ha egy nagyobb vállalatról, egy nekik dolgozó ügynökséggel történő együttműködésről van szó. Ha azonban egy hirdetőnek még nincs ügynöksége (mint ahogyan valószínűleg még neked sincs), akkor érdemes az alapoktól indulni.

Az első két fogalom, amivel meg kell ismerkedned: az elérés és a targetálás. Leegyszerűsítve: az elérés azt jelenti, hogy az adott felület hány embert ér el. Könnyen belátható ugyanakkor, hogy számodra nem ez a leglényegesebb adat, hanem az, hogy az adott felület a célcsoportodból hány embert ér el – hiszen mindenki, akinek az eléréséért fizetsz, de nem tartozik a célcsoportodba, igazán csak feleslegesen növeli a költségeidet (ezt nevezik meddőszórásnak). Ez a folyamat – a célcsoport minél szűkebb elérése – a targetálás.

A felület és a médiatípus kiválasztásánál a költségek vizsgálata is fontos: minél nagyobb tömegeket szólítunk meg, annál több pénzt kell áldoznunk rá. Sok nagy márka számára ez jelenti az áttörést a fogyasztói piacon mind az értékesítés megnövelésében, mind márkaépítésben, számodra azonban sokkal inkább egy akár pár ezer forintos befektetéssel már elindítható online, jellemzően keresőmarketing- vagy közösségimédia-kampányok jelenthetik a megoldást.

Ezek alacsony költségigénye alkalmas arra, hogy kis kockázattal kipróbáld a bennük rejlő lehetőségeket: a pontos célzási lehetőséget, a forgalom weboldaladra terelését, ahol már „csak” a website ergonómiáján, a szolgáltatási ajánlaton múlik, hogy lesz-e konverzió, azaz az érdeklődőt vásárlóvá „válthatod-e”.

Ne felejtsd el ugyanakkor, hogy ha a terméked, szolgáltatásod nem kellőképp ismert, akkor nem is kelt kellő bizalmat, így hiába tereled a weboldaladra a látogatót, kisebb eséllyel vagy csak később lesz belőle vevő. A kommunikációs szabályok ugyanis – eszközöktől függetlenül – örökzöldek: az „ismertség – kedveltség – bizalom – vásárlás” folyamatát az online térben sem kezdheted az utolsó pontnál.

MEGOSZTÁS

Utoljára szerkesztve: 2020. június 5.

Kérjük, jelezze ha hibát talált!

KAPCSOLÓDÓ FOGALMAK

KAPCSOLÓDÓ DOSSZIÉK

Ha részletesebben is olvasnál erről, úgy itt éred el a Start Up Guide 2020 kiadvány e témával foglalkozó tartalmait.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!