A profit a bűvös szó, a nyereség, amelyért végül is vállalkozol, a bevételeid és a kiadásaid különbsége, amelybe már minden kifizetendőt belekalkuláltál a rezsitől kezdve az adókig. Ha a végeredmény pozitív, akkor alapvetően örülhetsz, és bizonyos esetekben egy-két negatív, veszteséges év is beleférhet.

A profit nagyon egyszerűen a bevételeid és a költségeid különbözete. Ha az előző nagyobb, mint az utóbbi, akkor pozitív ez a szám, ami azt jelenti, hogy nyereséges vagy, ha fordítva van, akkor negatív profitod, magyarul veszteséged van.

Fontos, hogy profit alatt azt a megmaradó különbözetet értjük, ami a mindenféle kifizetések után rendelkezésre áll, éppen ezért nem illik összekeverni az árréssel. A teljes árbevételből tehát nem csak a munkabéreket, rezsiköltséget, szállítást stb. kell levonnod, hanem a végén az összes adót és minden mást is. Ha ezek után még mindig van valamennyi pénz, amiből már nem kell fizetned, az a profit.

Hogy mit kezdesz ezzel a profittal, rajtad és a tulajdonostársaidon áll. Kiveheted osztalékként és (adózás után) elköltheted, beteheted eredménytartalékba, beruházásokra költheted.

Az a szerencsés, ha ez mindig pozitív, vagyis minden évben van hasznod a vállalkozásodon. Ez persze nem mindig sikerül, például induló vállalkozásnál teljesen normális, hogy a kezdeti nehézségek és kiadások miatt veszteséged van. Attól függően, hogy milyen tevékenységbe kezdtél, ez az első évben, vagy – egy innovatív startup esetében – akár néhány évig is tolerálható.

Jól bejáratott cégeknél is előfordul olykor, hogy egy-egy veszteséges év becsúszik. Ilyen például az, ha a vállalkozás nagyon függ a felvásárlási áraktól, például ha agrárcéged van, és egyik évben csak nagyon olcsón tudsz értékesíteni. Bizonyos ágazatokban – és a mezőgazdaság tipikusan ilyen – azt mondják, nem is éves szinten, hanem inkább 5-10 éves időtávban kell értelmezni a nyereségességet, vagyis több év összevetésében kell kijönnie a mateknak, amibe egy-két gyenge esztendő belefér.

Ha terveid között szerepel, hogy egyszer kiszállsz a cégből, akkor nem árt, ha tudod, hogy a befektetők a növekvő profitot, illetve az ezt jelző mutatószámokat szeretik igazán. Persze lehetnek okos vevők, akik a részvényesi értéket, egy éppen visszaeső eredményt felmutató cégben is meglátják a fantáziát, de a legtöbb befektető lelki szemei előtt a növekedés és a vele együtt emelkedő profit kivetítése jelenik meg, amikor ránéz egy cég könyveire.

MEGOSZTÁS

Utoljára szerkesztve: 2020. június 4.

Kérjük, jelezze ha hibát talált!

KAPCSOLÓDÓ DOSSZIÉK

Ha részletesebben is olvasnál erről, úgy itt éred el a Start Up Guide 2020 kiadvány e témával foglalkozó tartalmait.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!