A QR kódok felhasználási lehetőségei szinte korlátlanok: a játékok, reklámok, promóciós célok mellett a mobil fizetésben és ügyfél-azonosításban is fontos szerepük van.

Az egyedi azonosítók elterjedése a vonalkóddal kezdődött, de mellette mára mindennapossá váltak más jelölési megoldások is, így például a sokféleképpen használható kétdimenziós kódok, melynek legáltalánosabb megjelenése a QR kód.

Ez a kódtípus és alkalmazása szorosan összefügg a mobiltechnológiával, az okostelefonok elterjedésével, hiszen ezek alkalmasak a kódok leolvasására, majd a kód által elérhető tartalmak megjelenítésére. A kétdimenziós kódok akár 2-3 ezer karakternyi információt is képesek hordozni, gyorsan és messziről olvashatók, és extra kis méretben is alkalmazhatók – például az internetes banki felületeken is gyakran találkozhatunk ilyen, a kétlépcsős ügyfél-azonosításhoz használt tokenekkel.

Manapság a QR kódok egyik legizgalmasabb felhasználási területét a különböző fintech QR kódos fizetési alkalmazások jelentik, de a kód persze olyan információt is tartalmazhat, ami egy weboldalra, egy podcastra vagy egy Youtube-kisfilmre vezet, vagy épp egy rendezvényre való belépést biztosít.