A ROI vagy Return of Investment olyan arányszám, amely leggyakrabban százalékos formában mutatja meg, hogy egy-egy beruházásod mennyit hozott a konyhára. Ezt a nagyon egyszerű, de nagyon fontos számot éppen ezért komolyan kell venni, de egyes területeken figyelni kell az értelmezésére.
ROI= (BEFEKTETÉS BEVÉTELE–BEFEKTETÉS KÖLTSÉGEI)/BEFEKTETÉS KÖLTSÉGEI
A ROI, vagyis angol eredetiben Return of Investment az egyik legfontosabb mutatószám, amit mindenképpen figyelembe kell venned egy-egy beruházás, befektetés előtt. Az üzletmenetben és a befektetésekben nem árt némi érzelmi tényező, egy víziók nélküli vezető ugyanis sokszor nem tud elég eredményes lenni.
Mégis a legfontosabb az, hogy a döntéseinket számokkal tudjuk alátámasztani. A legfontosabb döntések közé tartoznak a beruházások is, amelyekkel kapcsolatban a legkomolyabb számszerűsíthető kérdés az, hogy megéri-e meglépni őket, visszahozzák-e a befektetett pénzt.
A beruházások hatásait nagyon komplex módon lehet elemezni, amelyre sok számot lehet felírni, de ezek közül a legegyszerűbb mutatószám a ROI, amely egy szimpla arányszám: a befektetett pénz és az ebből eredő bevétel viszonyát írja le. Ez az arányszám azt mutatja, hogy a megszerzett pénzösszeg nagysága hogyan viszonyul a befektetett pénzösszeg nagyságához, éppen ezért leggyakrabban százalékban adják meg.
Hogy mennyi az a százalékos arány, amelyet elfogadhatónak tarthatsz, azt a terület szabja meg, az ágazat, amelyben tevékenykedsz. Például a malomiparban vagy a szállítmányozásban meglehetősen kis profitrátával dolgoznak, még ha nagy pénzek is mozognak, miközben a show-businessben, az előadó-művészetben ennél komolyabb százalékok, de gyakran kisebb összegek adják a megtérülést.
Van persze olyan is, amit nehéz számszerűsíteni, legalábbis bizonyos befektetéseknél nem azonnal és nem konkrétumokban jelentkezik a beruházás haszna. Tipikusan ilyen a kommunikáció, amikre a világ pénzét is el lehet költeni, és fordítva, egy jól eltalált fogással a világ pénzét hozza be. Nehéz lenne konkrét számokkal felírni, hogy egy magát trendinek, lazának, fiatalosnak tartó márka életében pontosan mennyit hozott az erre az imidzsre fordított reklám és PR-kiadás, de valószínűleg sokat.
Így aztán nehéz számszerűsíteni, hogy pontosan mennyit ér a design, a marketing, a kommunikáció, ami ezt megalapozza. Nem egyszerű számszerűsíteni az életérzést, amely sikerre visz egy nagy márkát, növeli eladásait, lehetővé teszi az ára magasan tartását, azaz nagyobb megtérülést eredményez.
KAPCSOLÓDÓ FOGALMAK
KAPCSOLÓDÓ DOSSZIÉK

Ha részletesebben is olvasnál erről, úgy itt éred el a Start Up Guide 2020 kiadvány e témával foglalkozó tartalmait.
Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!