Hogyan győzhetsz meg egy befektetőt arról, hogy üzleti ötleted sikerre ítélt: erre szolgál a befektetői pitch.

Egy sikeres befektetői prezentációhoz először is fontos megértened, hogy mennyire másképp működik mondjuk egy bank, mint egy kockázatitőke-befektető. Bár elvben mindketten a kockázat minimalizálására törekednek, a bank ezt hitelkihelyezése során alapvetően kötelező fedezet vagy kezes előírásával, a kockázatitőke-befektető viszont az üzleti ötlet megértésével, aktív jelenlétével és tanácsaival teszi.

Egy sikeres befektetői pitch kulcsa tehát, hogy tudod, hogy mi érdekel egy angyalt vagy egy kockázati befektetőt. Számára fontosabb a növekedés lehetőségének, a potenciális piacméretnek, a vállalkozásban előálló cégérték növekedésének és az ötlet üzleti megvalósíthatóságának a bemutatása, mint mondjuk egy végletekig kidolgozott cash-flow tábla. Épp ezért neked is e kérdésekre kell fókuszálnod.

Az első és legfontosabb tehát az üzleti logika érthető bemutatása: ötleted miért (azaz milyen igényt kielégítve), kiktől (azaz potenciális vásárlók, felhasználók) és mennyi bevételt fog szerezni? Mindez hogyan fejleszthető, skálázható: hogyan növekszik majd a felhasználók száma, milyen mérföldkövek vannak a projektben, milyen – piaci, jogi, technológiai – kockázatokkal, szűk keresztmetszetekkel kell számolni? Hasznos, ha be tudsz mutatni hasonló logikával működő piacot/terméket, hiszen ez nagyban segítheti egy külső fél – jelen esetben a reménybeli befektető – megértését.

Mindehhez természetesen pontosan be kell tudnod mutatni tervezett piacodat, valamint már létező versenytársak vagy az ötletedhez képest már létező helyettesítő termékek, szolgáltatások körét is. Részletesen le kell írnod, hogy milyen trendek, piaci folyamatok igazolják ötleted életképességét. Be kell mutatnod azt az utat, ami az ötlettől a megvalósult és értékesített termékig, szolgáltatásig tart: milyen költségekkel, milyen kockázatok mellett érhető el a várt eredmény? Semmiképpen se várd el, hogy a kötelező piackutatást a befektető végezze el helyetted: amit meg lehet tudni az internetes keresésekkel, esetleg ingyenes adatbázisok használatával, azt neked kell összegyűjtened, rendszerezned és bemutatnod számára.

Mindenképpen szükséges annak bemutatása, hogy miért épp ti tudjátok majd megvalósítani a prezentált üzleti ötletet. Milyen tapasztalatok, üzleti tudás, képességek jellemzik a csapatot? Be kell mutatnod azt is, hogy mindezt hogyan, milyen szervezetben tervezed fejleszteni majd.

A fentieket persze a számok nyelvén is be kell mutatnod. Egy ötlet bemutatása esetén senki sem várja el tőled a teljes részletességgel kidolgozott üzleti tervet, azt azonban, hogy milyen költségelemekkel kell számolnod, hogy milyen bevételi lehetőségeket ígérnek az egyes fejlesztések és mire alapozod ezeket a számokat – már elég pontosan le kell írnod.

Végül, de nem utolsósorban: egy hosszabb befektetői pitch gyakran jobban hasonlít egy kérdezz-felelek helyzetre, mintsem egy prezentációra. A leírtak vagy annak tömör befektetői összefoglalása csak az alapot jelentik majd egy beszélgetéshez, melynek során meg is kell tudnod majd védeni feltételezéseidet, megérzéseidet, ötletedet.

MEGOSZTÁS

Utoljára szerkesztve: 2020. június 4.

Kérjük, jelezze ha hibát talált!

KAPCSOLÓDÓ DOSSZIÉK

Ha részletesebben is olvasnál erről, úgy itt éred el a Start Up Guide 2020 kiadvány e témával foglalkozó tartalmait.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!