Az üzleti terv egy olyan dokumentum, mely tartalmazza a már működő vagy épp most születő vállalkozásod céljait és a célok elérésének módját.

Az üzleti terv alapvetően segít üzleti ötleteid tisztázásában és alapos végiggondolásában. Üzleti tervet sok esetben készíthetsz, ötleted tesztelése és egy vállalkozás elindítása esetén éppúgy, mint valamilyen külső finanszírozás bevonásánál – legyen az hitel vagy kockázati tőke.

Az üzleti terv készítésére nem léteznek olyan általános sémák, amelyeket követve biztosan jó tervet készítesz. Az üzleti tervezés alapvetően kreatív munka: a piackutatás során összegyűjtött sok-sok tényből, adatból elemzéseket készítesz, miközben azonban megérzéseidre is támaszkodnod kell.

Az elemzések elvégzéséhez segítséget nyújthatnak olyan – általánosan elfogadott – módszertanok, melyek megkönnyítik számodra az információk feldolgozását: ilyen a SWOT-analízis vagy a PESTEL-modell is, de pl. várhatóan gyors fejlődésre kényszerülő, nagy kockázatú startupok kedvelt üzleti elemzési eszköze a Design Thinking módszertana.

Egy üzleti terv elengedhetetlen része a piac- és versenytárselemzés mellett a marketingterv (azaz milyen terméket/szolgáltatást kínálsz, hogyan árazod, hogyan akarod értékesíteni), és milyen kommunikációt (reklám, PR, eladásösztönzés stb.) tervezel.

A következő fontos fejezet a céged működési terve, ami a vállalkozás működéséről szól, beleértve a gyártást és magát a szervezetet is, tehát itt vállalkozásod összes erőforrását tekinted át és tervezed meg. A gyártás esetében be kell mutatni, hogy hogyan kívánod előállítani a terméket vagy nyújtani a szolgáltatást, kikre kívánsz támaszkodni (beszállítók), milyen eljárásokat/folyamatokat alkalmazol vagy akarsz alkalmazni. Fontos már itt jelezni, hogy milyen eszközök állnak rendelkezésedre, milyen további eszközökre lesz szükséged, és mindezekhez érdemes már itt költséget is hozzárendelni.

Amennyiben többen tevékenykednek a vállalkozásnál, szervezeti tervet is érdemes készítened. A szervezeti terv tartalmazza, hogy kik dolgoznak a vállalkozásnál, kiemelve, hogy kik a vezetők. Tapasztalataikat is érdemes bemutatni, amennyiben azok jelentősen hozzájárul(hat)nak a vállalkozás sikeréhez.

Legvégül mindezek összegzéseként ott van a pénzügyi terv, ami számszakilag támasztja alá mindazt, amit eddig szövegesen bemutattál.

A jövőt sajnos senki sem ismerheti, ezért fontos, hogy elképzelésed és feltételezéseid az üzleti terv alapján pontosan megismerhetők legyenek. Mivel csak feltételezések szolgálnak alapul, így természetes, hogy a jövő másképp is alakulhat. Ezért, bár az üzleti terv alapjait egyszer készíted el, utána legalább évente, vagy ha jelentős változások vannak valamelyik alapfeltételezésedben, akkor gyakrabban, felül is kell vizsgálnod azt.

Az üzleti terv készítése során a legfontosabb, hogy logikailag egységes legyen, azaz ne legyenek benne belső ellentmondások. Csak így érheted el, hogy a végén tudd, hogy jó-e (megvalósítható-e, életben marad-e) az az ötlet vagy vállalkozás, amit kitaláltál, illetve a terv olvasóit is meggyőzd erről.

MEGOSZTÁS

Utoljára szerkesztve: 2020. június 4.

Kérjük, jelezze ha hibát talált!

KAPCSOLÓDÓ DOSSZIÉK

Ha részletesebben is olvasnál erről, úgy itt éred el a Start Up Guide 2020 kiadvány e témával foglalkozó tartalmait.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!