Home office / Otthoni munkavégzés

A 2020-as évtized sok vállalkozó számára az otthoni munkavégzésről fog szólni – akár így tervezte, akár nem. A számítástechnika, a kommunikációs technológiák folyamatos fejlődésének köszönhetően az irodai munkához egyre ritkább esetben van szükség irodára.

A nemzetközi és a hazai felmérések azt is mutatják: egyre több munkavállaló számára vált fontossá, hogy ne vagy ne mindennap kelljen bejárnia a munkahelyére – és egyre több vállalat is nyitott volt erre. 

A globális koronavírus-járvány aztán turbóra kapcsolta ezt a tendenciát: teljes iparágak álltak át – kényszerből vagy óvatosságból – távmunkára. A pandémia következtében a távmunka lehetőségei is beszűkültek: a közösségi munkahelyek bezártak, hasonlóan a „csak laptop meg internet legyen” jelszavát hirdető digitális nomádok kedvenc kávézóihoz. Maradt tehát az otthoni munkavégzés, a home office.

A home office előnye az, hogy lehetővé teszi: a munkatársak rugalmasan osszák be az idejüket, és takarékoskodjanak is azzal, hiszen nem kell az irodába, majd onnan haza közlekedniük. Az online meeting alkalmazások és a felhőalapú közös munkafelületek révén a csapatok közös munkája, az ügyfelekkel való kapcsolattartás zökkenőmentes lehet. 

Az otthoni munka kockázatai között általában az elmagányosodást, a munkaidő és a szabadidő közti határ elmosódását és a motiválás megnehezedését említik – a vállalkozás oldaláról ezért fontos előzetesen egy átgondolt home office szabályzat megalkotása.

A kezdő home office-ozóknak a leggyakrabban ezekre a szempontokra hívják fel a figyelmét:

  • Érdemes leválasztani a lakásból a munkahelynek használt részt, és mindig ott dolgozni.
  • Aki megteheti, használjon külön számítógépet a munkához, és egy másikat minden egyébhez.
  • Fontos, hogy készüljön átgondolt, betartható napirend, munkaterv. Reggel adjunk magunknak időt a munkára hangolódásra, délután/este zárjuk le a dolgozós profilt, és ha meg tudjuk oldani, az okostelefonunkon se nézegessük az ágyból a munkához kapcsolódó e-maileket.
  • Táplálkozzunk egészségesen és rendszeresen.
  • Viseljünk kényelmes, de a videókonferenciákon is megfelelő öltözéket.
  • Ügyeljünk a testtartásunkra, gondosan válasszunk ülőalkalmatosságot, monitormagasságot.
  • Tartsunk rendszeres pihenőket munka közben, és mindennap mozogjunk.
  • Készüljünk a meetingekre, és számítsunk arra, hogy ami mögöttünk van, azt az ügyfeleink, munkatársaink is látni fogják.
  • Ha szükséges, ruházzunk be megfelelő számítástechnikai eszközökbe, internetkapcsolatba.
  • Ügyeljünk hálózatunk és eszközeink informatikai biztonságára.

Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 24.

Kapcsolódó témák





Utoljára megtekintett fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!