PESTEL-modell

A PESTEL-modell egy cég politikai, jogi, gazdasági stb. környezetét feltérképező dokumentum, amelyet egy világos módszertan szerint, fix területeket elemezve kell felállítani.

A PESTEL-modell egy olyan elemzési módszertan, amely a vállalkozás makrokörnyezetét segít akkurátusan körbeírni. Olyan sorvezetőt jelent, amin végighaladva teljes képet alkothatunk arról a világról és jogi, gazdasági, politikai stb. környezetről, amelyben dolgozunk. Néha összehasonlítják vagy inkább szembeállítják a SWOT-analízissel annyiban, hogy az egy cég erősségeit és gyengeségeit térképezi fel, a PESTEL-modell pedig a környezet adottságait, amiben működik a cég. 

A PESTEL egy rövidítés, amely a főbb témák angol neveiből áll össze. Political factors, Economical factors, Socio-cultural factors, Technological factors, Environmental factors, Legal factors, vagyis politikai, gazdasági, szociokulturális, technológiai, környezeti és jogi tényezők, amelyeket együtt vizsgálva tudjuk felállítani a PESTEL-modellt. 

Jól látható, hogy ezek a tényezők országról országra, de még régióról régióra is változhatnak. Például az EU-ban eléggé harmonizált a jogrendszer, de még így is előfordulhatnak eltérő szabályok, amelyeken az egész vállalkozás sikere múlhat. 

Az egyik országban ilyen engedély kell, a másikban olyan, az egyik tagállamban büntetőadót vetnek ki a sós ropira, amit gyártanánk, a másikban nincs ilyesmi, és még lehetne folytatni. Sok szociokulturális különbség lehet országon belül is: a képzett munkaerő mindenütt ritka manapság, egyes országrészekben mégis könnyebb találni, mint máshol, de oda meg, mondjuk, nem visz autópálya. 

Fontos, hogy a sok előírás időről időre változik, példának okáért az adózási vagy környezetvédelmi előírások elég gyakran, és ez sok vállalkozást nagyon komolyan érint az autómosótól a mezőgazdasági cégig. Vagyis a PESTEL-modellünket célszerű legalább évente felülvizsgálni, az kevés, hogy egyszer megcsináljuk és azt követjük évekig, évtizedekig. 

A PESTEL-modell az egyik legfontosabb dokumentum, amelyet egy cég megalapítása előtt, a stratégiaalkotáshoz majd az üzleti terv elkészítésekor megalkothatunk. A vállalkozással időt, energiát és nem utolsósorban rengeteg pénzt kockáztatunk. Éppen ezért mielőtt nekiindulnánk, nem árt hideg fejjel, módszeresen feltérképezni azt a terepet, ahol dolgozni fogunk. Ám ha a cégalapítás előtt nem tettük ezt meg, akkor talán nem késő még utólag sem felvázolni ezeket a tényezőket.

Utoljára szerkesztve: 2021. október 7.

Kapcsolódó témák



Kapcsolódó gyűjtemények

Utoljára megtekintett fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!