Látogatottság
Az internetes oldalak látogatottsági adatai azt mutatják meg, hogy adott időszak során hányan keresték fel az adott oldal felületeit, mennyi időt töltöttek ott, és ezalatt mit csináltak. Mivel több különböző mérési rendszer létezik, és az is igen változatos, hogy pontosan mit mérnek, mindig érdemes ellenőrizni, hogy az egyes látogatottsági számok mire is vonatkoznak.
Vállalkozásunk weboldalának látogatottságáról kaphatunk adatokat magából az oldalt működtető rendszerből (ha fel van készítve erre). Mellette vagy helyette használhatjuk a Google Analytics ingyenes szolgáltatását is.
Azok az internetes oldalak, amelyek részben vagy teljesen a felületeiken megjelenített hirdetésekből származó bevételekre alapozzák működésüket, általában egy auditáltnak nevezett, független mérésben is szerepelnek. Magyarországon ezt a mérést az internetes tartalom- és hirdetői piac legnagyobb szereplői által létrehozott Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) felügyeli.
A Google Analytics nem közöl nyilvános összehasonlításokat. A DKT-s mérési eredmények egy része nyilvános, ide kattintva megtekinthető. Itt azonban nem szerepelnek az olyan nagy nemzetközi oldalak, mint a Facebook vagy a YouTube. Léteznek olyan szolgáltatók is, ilyen az Alexa és a SimilarWeb, amelyek az egy-egy ország internetezői által látogatott oldalak összesített toplistáját is közzéteszik – az ő adataik azonban csak becslések, a rangsorok nem az érintettekkel való együttműködésben készülnek.
Mire kell figyelni a látogatottsági adatok értelmezésekor?
- Elsősorban arra, hogy egy megadott szám pontosan mire is vonatkozik. Mást jelent a látogatók (az Analyticsben: felhasználók, a DKT-nál RU, azaz „real user”, valós felhasználó) száma egy adott időszakban, és mást az úgynevezett látogatások (munkamenetek) száma. Ha a weboldalon egy bizonyos napon 3200 látogatás volt – ami azt jelenti, hogy egy felhasználó megnézett egy, majd onnan folyamatosan esetleg több oldalt, illetve végrehajtott valamilyen egyéb aktivitást, végül pedig elhagyta az oldalt –, azt nagy valószínűséggel nem 3200 különböző ember bonyolította le. Ha egy felhasználó ugyanazon a napon délelőtt és délután is behívja a böngészőjébe a kedvenc hírportálját, és mind a két alkalommal megnéz 3-3 oldalt, az két látogatásnak, de csak egy látogatónak számít.
- Nem szabad összekeverni a felhasználószámot az oldalletöltések (az Analytics szerint oldalmegtekintés, a DKT terminológiájában PV, vagyis „page view”, ami ugyanazt jelenti), akciók számával sem. A fenti példában egyetlen látogató 6 oldalt nézett meg egy napon belül. Amikor egy lelkes sajtóközleményben azt olvassuk, hogy egy feltörekvő popénekes új klipjét „már kétszázezren látták a YouTube-on”, sajnos szinte biztosak lehetünk benne, hogy a valóságban nem kétszázezer emberről, hanem kétszázezer megtekintésről van szó. Ami nagyon szép szám, csak korántsem ugyanaz, hiszen az igazi rajongók akár harmincszor is végignéznek, végighallgatnak egy dalt. De attól még mindig csak egyetlen felhasználónak számítanak.
- Az sem elhanyagolható, hogy egy-egy látogatottsági adat milyen időtávra vonatkozik. A látogatók számát meg lehet adni napra, hétre, hónapra, akár évre is: egy konkrét ember ilyenkor mindig csak egyszer számít. Vagyis ha ugyanaz a személy az év minden napján felkeresi ugyanazt az oldalt, a heti, a havi és az éves összesítésben egyaránt csak egy felhasználónak fog számítani. Mást jelentenek az átlagos felhasználószámok. A „napi egyedi látogatók havi átlaga” úgy áll elő, hogy az adott hónap egyes napjainak látogatószámait összeadjuk, majd elosztjuk a hónap napjainak számával.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.