Cégkapu
A Cégkapu egy azonosítási szolgáltatás és tárhely egyben, rendszere hasonló a magánszemélyekre szabott Ügyfélkapuhoz, viszont használata nem opcionális, hanem kötelező a vállalkozások és más gazdálkodó szervezetek számára.
+
- + Gyorsabb.
- + Minden érintett fél számára jobban követhető.
- + A kézbesítések könnyebben igazolhatók.
- + Ügyintézési határidő rövidülhet.
- + Ügyintézőt is megadhatunk.
–
- - Technikai problémák adódhatnak.
- - Nem egyszerű eligazodni a rendszerben.
A Cégkapu nagyon hasonló a sokak által már jól ismert Ügyfélkapuhoz annyi különbséggel, hogy az Ügyfélkapu magánszemélyeknek, a Cégkapu pedig gazdálkodó szervezeteknek van fenntartva, használata pedig kötelező, nem opcionális.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (röviden e-ügyintézési tv.) értelmében 2018. január 1-től a gazdálkodó szervezetek számára ugyanis kötelező az állammal való elektronikus kapcsolattartás és az ehhez szükséges hivatalos elérhetőségről történő dokumentumküldés, és az azon történő fogadás.
Bármilyen e-közigazgatási ügy intézése során az érintett közigazgatási szerv az adott gazdálkodó szervezettel annak Cégkapuján keresztül tartja a kapcsolatot, vagyis ezt a kommunikációs felületet kell használni a teljes ügyintézési folyamat során.
A Cégkapu bevezetésének célja az volt, hogy szétválassza a lakosság és a gazdálkodó szervezetekkel való állami kapcsolattartás csatornáit (korábban a vállalkozások is Ügyfélkaput használtak) és természetesen, hogy tovább segítse a korábban döntően papír alapú hivatali ügyintézés elektronikus útra történő terelését. Ennek rengeteg előnye van a papír alapú ügyintézéssel szemben: gyorsabb, hatékonyabb, igazolható, gazdaságosabb, kiszámíthatóbb.
A vállalkozások számára online intézhető ügyek, ügykörök száma folyamatosan növekszik (jó példa erre az online számlázás: bevezetésével egyre automatizáltabbá válik a könyvelés, ezzel párhuzamosan az adóbevallás is), ezekről bővebb tájékoztatást a Személyre Szabott Ügyintézési Felületen kaphatunk. A távlati cél az, hogy lényegében mindent, amihez nem elengedhetetlen a személyes jelenlét, Cégkapun keresztül tudjunk intézni – vagy intéztetni a könyvelővel.
Az elektronikus ügyintézés fejlesztésével ezért – bár elsőre nehéz az átállás – hosszabb távon rengeteg időt és pénzt spórolhatnak meg a vállalkozások. Az állam számára ezen szolgáltatások „hozzáadott értékét” a naprakész, elemezhető adatbázisok és így a célzott ellenőrzések lehetősége, valamint ezeken keresztül a gazdaság fehérítése adja.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.