Dropshipping / Fulfillment service
A dropshipping egy olyan kiskereskedelmi módszer, amikor az eladó nem tartja raktáron a kínált termékeket, hanem azokat a vásárlás pillanatában rendeli meg egy nagykereskedőtől. Az eladó így valójában csak egy értékesítésközvetítő, minden egyéb funkciót a nagykereskedőtől vesz igénybe.
A dropshipping vagy fullfillment service megoldások az e-kereskedelem felfutásával párhuzamosan kezdtek terjedni. A lényeg, hogy a kereskedőnek nincs szüksége saját infrastruktúrára, elegendő, ha egy webshopot üzemeltet, amely mögé egy vagy több nagykereskedő kínálatát felhőszolgáltatásokon keresztül bekapcsolja. Mégis a vevő olyan ügyfélélménnyel találkozik, mintha egy teljesértékű kereskedővel lenne dolga.
Elsőre a dropshipping könnyű nyerészkedésnek tűnik, hiszen alacsony belépési küszöböt ígér a kereskedelmi szektorba, de valójában ez egy aktív közvetítői tevékenység, ahol az eladó valaki más portékáját bocsátja áruba, de a vevő felé ő tartozik felelősséggel, neki kell a teljes ügyfélúton (customer journey) végigvezetni a vevőt. Ez rengeteg technikai és üzleti buktatót is rejt magában, illetve a különböző platformok és partnerek napi szintű menedzselése is alaposságot igénylő feladat.
A dropshipping-szereplők piaca erősen versengő, miközben igen alacsony árrést lehetséges elérni. Ugyan elsőre kisebb cégek számára tűnik ígéretesnek a saját infrastruktúra nélküli kereskedés, de valójában a járulékos költségek miatt a méretgazdaságosság a nagyobb, több lábon álló vállalatok számára kedvezőbb.
Ennél is nagyobb kockázat, hogy a kereskedőnek semmilyen ráhatása nincs az előtte lévő beszállítói lánc egyik elemére sem. Sem a gyártás, sem a logisztika, sem a kiszállítás nem a kiskereskedő égisze alatt történik, a hibákért viszont ő lesz a felelős. Ha bármilyen probléma kialakul, akkor a távoli, külsős rendszerekben hosszadalmasabb és bonyolultabb lehet rendet tenni, mint egy kontroll alatt lévő saját ökoszisztémában.
Előnye viszont a felfelé és lefelé is gyors skálázhatóság. A dropshipping megoldást használó kereskedők nagyon hirtelen képesek reagálni a megváltozott ügyféligényekre, könnyen képesek a kínálatukat drasztikus tempóban változtatni, agilis módszertanok mentén rugalmas szervezetet és folyamatokat tudnak létrehozni. A „go to market” idő, vagyis a piacra jutás ideje jelentősen csökkenthető, ha API-kon keresztül felhőszolgáltatásokból építkezve fizikai épületek és készlet nélkül dolgozik egy kereskedő.
Az elmúlt években létrejöttek kifejezetten fulfillment service platform szolgáltatók, melyek szinte „white label” e-kereskedelmi csomagot nyújtanak bárkinek: a raktározástól a készletezésen keresztül a csomagolásig, szállításig, számlázásig, adatkezelésig szinte mindenre kiterjedő szolgáltatást biztosítanak.
Ezek között vannak valóban csak infrastruktúra-szolgáltatóként a háttérben működő cégek, de vannak önmagunkban is működő kereskedelmi platformok, melyek befogadnak saját logisztikával rendelkező teljes értékű kereskedőket, de tudnak a piactéren futtatni dropshipping kereskedőket is – legismertebb példája ennek a Fulfillment by Amazon (FBA) megoldása.
Utoljára szerkesztve: 2021. október 7.