Pozicionálás
A pozicionálás kulcsszava a megkülönböztethetőség, azaz a feladat a köztünk és versenytársaink közötti különbség megfogalmazása.
Részben a piackutatás, részben a márkaépítéssel kapcsolatos gondolkodás során végiggondoltuk, hogy milyen piacon versenyzünk, kik az elsődleges versenytársak, és az ő márkájuk mit tud.
Ennek alapján a márkánk pozicionálásához azt is végig kell gondolni, hogy a fő versenytársakhoz képest rendelkezünk-e valamilyen valós (kézzelfogható, konkrét, számokban kifejezhető, objektív) különbséggel. Ha igen, akkor bonthatjuk a pezsgőt, mert ez igen ritka a mai világban, és – amennyiben ez nem átmeneti vagy nagyon könnyen utánozható különbség, úgy – célszerű lesz erre alapozni márkánk pozicionálását is.
Sajnos könnyen elképzelhető, hogy igaziból nincs valós különbség köztünk és versenytársaink között: ekkor meg kell találni azt a célcsoport számára valóban megkülönböztető erővel bíró és releváns különbséget, amelyre középtávon is építkezni tudunk.
A pozicionálás akkor lesz sikeres, ha egyedi és így képes vélt vagy valós különbség felmutatására a fő versenytársakhoz képest. Emellett hihető is, nem ígér túl sokat, ám az ígéreteket a márka valós erősségeire építi. Ösztönzőnek, vonzónak kell lennie a lehetséges fogyasztói szegmensek számára. És végül, de nem utolsósorban fenntartható, tehát olyan gondolaton kell alapulnia, ami hosszú távon is életképes.
Fontos, hogy a jó pozicionálás fókuszált és precíz, ezért nem árt, ha márkánk pozicionálását le is tudjuk írni egy-két mondatban. Nem baj, ha ez még nem hangzik kreatívan, még nem a szlogenen vagy a márkaötleten dolgozunk.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.