Márkaötlet

A márkaépítés folyamatának egyik fontos állomása a márkaötlet megfogalmazása.

Kezdjük azzal, hogy mi egy márka!

Van a szuperegyszerű definíció: a márka egy erővel bíró név. Egy márka képes arra, hogy befolyásolja a fogyasztó cselekvéseit, érzelmeit. De a márka nem a termék: ugyanaz a termék márkázás nélkül is létezhet, tehát amikor erről gondolkodunk, nem a terméktulajdonságokat kell összegeznünk, hanem a fogyasztó/vevő felé tett ígéreteket, állításokat, gondolatokat.

Ehhez egy márkának egy igencsak jól körülhatárolható területet kell lefoglalnia a fogyasztó fejében: ezt hívjuk márkaötletnek. Másként megfogalmazva, a márkaötlet az a gondolati alap, amelyre a márkát és annak minden megnyilvánulását építeni akarjuk.

Fontos, hogy a márkaötlet a pozicionálásra épüljön – hiszen, ha jó a pozicionálás, akkor biztos, hogy az erre épülő márkaötlet is megkülönböztet majd a versenytársaktól. Nem kevésbé lényeges, hogy az elérni kívánt célcsoport számára releváns, inspiráló és könnyen érthető is legyen.

Ez utóbbi azért is nagyon fontos, mert általában a márkaépítés egyik legnagyobb csapdája, ha azt gondoljuk, hogy a márkánknak és a márkaötletnek nekünk kell tetszenie. Sajnos ez nem így van: minden egyes olyan megállapítás, ami „szerintem”-mel kezdődik, egy potenciális csapda. Hacsak nem mi vagyunk a márkánk célcsoportja, szinte mindegy, hogy mit gondolunk róla. Ezért próbáljunk mindig meggyőződni arról, hogy kutatási és piaci adatokra, illetve a tényleges célcsoport vélekedéseire alapozzuk legfontosabb kijelentéseinket, így márkaötletet is.

Márkaépítésre, egy insight megalkotására szerencsére csak nagyon ritkán van szükség. Egy jól megfogalmazott márkaötlet nagyon sokáig végigkíséri majd a cég életét: általában a marketingaktivitás, de különösen cégünk kommunikációs lépései – kezdve az arculattól a reklámon át egészen a PR-ig – jó ideig erre alapulnak majd.

Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 6.

Kapcsolódó témák



Utoljára megtekintett fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!