Programozott hirdetés / Programmatic
A programozott hirdetés („programmatic advertising”) az internetes hirdetések adásvételének korszerű formája, amelyben az üzleteket – a vevők és az eladók által meghatározott feltételekhez igazodva – számítógépes programok kötik meg egymással.
A programozott hálózatok speciális saleshouse-ként működnek: számos weboldal felületeit értékesítik (azaz nagy inventoryval dolgoznak). Az értékesítés azonban nem a tárgyalóasztal mellett, hanem egy magas szinten informatizált tőzsde keretei között történik.
A médiatulajdonosok meghatározzák, hogy mely a hirdetési felületeiket mikor és milyen áron kívánják értékesíteni. A hirdetők hozzák a kampányokat, az elérni kívánt célcsoport paramétereit, egyéb követelményeket – és azt, hogy legfeljebb mennyit akarnak költeni.
A többi aztán a szoftver dolga. Adott időszakban azok a médiatulajdonosok lehetnek a kampány részesei, amelyek megfelelnek a paramétereknek, és a legalacsonyabb árat kérik. És fordítva: a legjobb helyeken az a kampány fog futni, amelynek a gazdája a legjobb árat kínálta az ott megtalálható célcsoport eléréséért.
A nagy programozott hálózatok – mint a Google Ads, vagy a magyar HOPPEX – működése ennél persze bonyolultabb, kínálnak fix áras megoldásokat, meghívásos aukciókat stb. Az ígéret azonban mindig ugyanaz: minden korábbinál hatékonyabb, célzottabb, ráadásul minden szereplő számára előnyös hirdetés-elhelyezés.
A programozott hirdetés diadalmenete a 2010-es évek közepén kezdődött, de biztosan nincs vége: napjainkban világszinten a display-hirdetések bő többségét programozott rendszerekben értékesítik. A megoldás nagy előnye a teljesítmény-alapúság: a teljesen digitális folyamatoknak köszönhetően minden korábbinál pontosabban nyomon követhető a kampányok eredményessége.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 24.