Design thinking
A Design Thinking egy strukturált, eredményorientált, problémamegoldó módszer.
A designgondolkozás – angolul Design Thinking – egy elterjedt problémamegoldó módszertan, mely szoros kapcsolatban van a service design fogalmával – azaz ez is túllép a design hagyományos értelmezésén.
A Design Thinking különösen olyan komplex problémák megoldásában hatékony eszköz, melyeket nehezen tudunk pontosan körülírni, kevés adat áll rendelkezésünkre, nincsenek igazi mintáink a megoldásra, és megoldási ötlet híján annak hatását sem tudjuk előre felmérni.
A designgondolkodás módszertana a tervezők, designerek munkatapasztalatain alapul, mely kiegészült fontos üzleti követelményekkel. A módszertan által nyert megoldás a megvalósíthatóság, üzleti életképesség, fenntarthatóság és használhatóság szempontjait veszi figyelembe.
A designgondolkodás egyik megkülönböztető eleme, hogy a megoldást fejlesztők folyamatos kapcsolatban vannak a probléma által érintett emberekkel, azaz a megoldás megtalálásában az érintett cég dolgozói, hiányzó tudást biztosító külső szakemberek és a felhasználó is részt vesznek.
A designgondolkozás folyamatában a probléma meghatározását egy ötletelési fázis követi, majd az ötletek értékelését követően egyből egyszerű és olcsó prototípusok fejlesztése és tesztelése következik, hogy minél gyorsabban kiderüljön: melyik az az ötlet, mely valóban megvalósítható és a felhasználók számára értéket képvisel. A tesztelés során tehát a felhasználó már egy félig kész terméket és szolgáltatást tesztel, és támogatja annak végső kidolgozását.
A designgondolkozás – akárcsak a Lean szemlélet - nem szünteti meg a bizonytalanságot, viszont a hagyományos üzleti tervezéshez képest mindkettő segít a bizonytalansággal együtt élni, lehetőségként kezelni azt; a siker persze e módszerek mellett sem garantált.
Utoljára szerkesztve: 2023. október 24.