Keresőhirdetés / Keresőmarketing / SEM
Ha azt akarjuk, hogy vállalkozásunk weboldalát sokan felkeressék, fontos, hogy minél többször és minél előkelőbb helyen szerepeljen a keresőtalálatok között. A keresőmarketing („search engine marketing”, SEM) az ennek elősegítésére szolgáló fizetett eszközök gyűjtőneve.
A legszebb, legjobb céges weboldal is csak kidobott pénz, ha nem találják meg a reménybeli vásárlók, ügyfelek. Az online marketing különböző eszközei arra szolgálnak, hogy ezek az internetezők – a célcsoportba tartozó potenciális ügyfelek – eljussanak a céges weboldalra, akár asztali gépről, akár okostelefonról böngésznek.
Hogy egy-egy vállalkozás számára melyik eszköz, illetve az eszközök milyen kombinációja a legmegfelelőbb, az sok mindenen múlik: a termék/szolgáltatás jellegén, a vállalkozás ismertségén, a piaci helyzeten és így tovább. A pull kommunikációs eszközök közé sorolható keresőmarketing számos esetben lehet a marketingmix hasznos, akár meghatározó alkotóeleme, hiszen működéséből adódóan csak olyan felhasználókat ér el a kommunikáció, akik biztosan érdeklődnek. (Hasonló a célja a weboldal keresőoptimalizálásának is, ám ott az eredmények bizonytalanabbak.)
A keresőmarketing alapelve egyszerű: a hirdető meghatározza azokat a kulcsszavakat, illetve kulcsszó-kombinációkat, amelyek a legjobban leírják a termékét, szolgáltatását. Egy hangszerbolt esetében ilyen kulcsszó lehet például a „hangszerbolt”, a „klasszikus gitár”, a „dobfelszerelés olcsón”, a „bélhúr” és sok további kifejezés. Ezután elkészíti magát a hirdetést, ami általában kis terjedelmű és csak szöveget tartalmaz. Végül a hirdetési rendszerben beállítja a kulcsszavakat, egyéb paramétereket, és elindítja a hirdetési kampányt.
Ettől kezdve a kampány végéig, ha valaki a megadott kulcsszavakra keres a rendszerben, a találatok között kiemelt helyen meg fog jelenni a hirdetés. Ezért tekintik a marketingszakemberek a keresőhirdetést az úgynevezett „lead-generálás” talán leghatékonyabb módjának. („Lead” az, akinek az érdeklődését már felkeltette az adott termék vagy szolgáltatás, és erről a vállalkozásnak tudomása is van, tehát dolgozhat azon, hogy az érdeklődésből vásárlás legyen. Hasonló célokat szolgálhatnak a különböző térképes keresőkön való fizetett megjelenések, illetve a listing-oldalakon vásárolható kiemelt megjelenések is.)
Napjainkban a legnépszerűbb internetes SEM szolgáltatás, a Google keresőhirdetési rendszere.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 24.