Marketingmix

Azon marketingeszközök összességét, melyeket a vállalati marketingtevékenység során használ egy cég, marketingmixnek nevezzük.

Kezdjük rövid definíciókkal: a marketing egy vállalkozás termékeinek vagy szolgáltatásainak értékesítésére irányuló tevékenységeinek összessége. Egy cég marketingtevékenységét az üzleti terv elengedhetetlen részének számító marketingterv írja le. A marketingtervben különböző marketingeszközök összessége pedig a marketingmix.

A marketing talán leggyakrabban idézett elméleti leírása négy területre osztja fel a marketingstratégia kialakítását, amit „4P”-nek szoktak nevezni, mely elnevezés a mixelemek angol nevének első kezdőbetűit jelölik: 

  • Product, azaz termék (terméktervezés, dizájn, termékválaszték-alakítás, termékhez kapcsolódó szolgáltatások stb.)
  • Price, azaz ár (költségelemzés, listaárak kialakítása, kedvezmények és engedmények, hitelkonstrukciók, részletfizetés, csomagárképzés, rugalmasságmérés stb.)
  • Placement, azaz értékesítés (értékesítési csatornák kialakítása, készletgazdálkodás, logisztika, hálózatépítés, nagykereskedelmi kapcsolatok, online értékesítés stb.)
  • Promotion, azaz az értékesítés támogatása (PR, promóció, kreatív- és médiaterv, reklámozás, termékbemutatók stb. – egyszóval maga a vállalati kommunikáció).

A marketing elméleti hátterének kidolgozásán fáradozó szakemberek a klasszikus 4P mellé idővel újabb és újabb P betűs szavakat illesztettek: sokan a mix önálló elemének tekintik például a csomagolást (packaging), illetve – elsősorban a szolgáltatásmarketing területén – az embereket/alkalmazottakat (people), a folyamatot (process) vagy a fizikai környezetet (physical evidence). 

Léteznek természetesen más megközelítések is: így elterjedt módszer, mely a vállalkozás helyett a fogyasztó (costumer) szemszögéből elemzi a marketingmix elemeit: a 4C modell elemei a

  • fogyasztói igények (costumer needs), 
  • a fogyasztónál jelentkező összköltség (costs), 
  • a kényelem/elérhetőség (convenience) és
  • a kommunikáció (communication).

Utoljára szerkesztve: 2021. július 30.

Kapcsolódó témák







Utoljára megtekintett fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!