Online hirdetés típusok
Az interneten számos különböző online hirdetési típus közül választhatunk a hirdetni kívánt termék vagy szolgáltatás jellege, az elérni kívánt célcsoport, illetve a rendelkezésre álló költségvetés alapján.
Az online hirdetések legfontosabb típusai:
- EDM: elektronikus direktmarketing, reklámcélú e-mail. Ha a cégnek komoly és megbízható e-mailcím adatbázisa van (amit a céges weboldalon vagy akár egy facebookos játékkal épített fel), az EDM költségek szinte elhanyagolhatók. Ha olyan reménybeli ügyfeleket is el akarunk érni, akikkel még semmilyen kapcsolat nem volt, akkor vagy adatbázist vagy hírlevél-szolgáltatást kell igénybe vennünk – mindkét esetben fokozottan ügyelni kell az adatvédelmi és egyéb jogszabályok betartására.
- Banner és társai: a hírportálok, blogok, más honlapok, vagy éppen a YouTube felületein megjeleníthető reklámoknak számos különböző változata létezik az egészen kicsi, pár soros szöveget és egy logót tartalmazóktól az olyanokig, amelyek egy időre beborítják az egész képernyőt. A képet, szöveget, animációt, videót, illetve ezek kombinációit tartalmazó megoldások árazása (lásd a CPA, CPL vagy CPC modelleket) szintén igen változatos.
- Keresőhirdetés: az internetes keresők – leggyakrabban a Google – találati oldalain megjelenő reklámok. Ezeket a hirdetéseket csak azok a felhasználók látják, akik a hirdető által meghatározott szavakra keresnek. Ha például valaki kutyakozmetikát működtet Debrecenben, megadhatja, hogy reklámjával csak azok találkozzanak, akik a „kutya”, „állatorvos”, „kozmetika”, „Hajdú-Bihar” szavakra és hasonló kifejezésekre keresnek. (A térképes keresőkben sok esetben még az olyan vállalkozásoknak is érdemes jelen lenniük, amelyeknek egyébként saját weboldalra nincsen szükségük.)
- Közösségimédia-hirdetés: Facebook, Instagram. Napjainkban a közösségi média olyan fontos szerepet játszik az üzleti kommunikációban, hogy vannak vállalkozások, amelyek önálló doménen futó, saját weboldalt nem is tartanak fenn – úgy gondolják, elég, ha van közösségi oldaluk. A Facebook – és a fiatalok körében népszerű, ugyanahhoz a cégcsoporthoz tartozó képmegosztó, az Instagram – sokféle megoldást kínál arra, hogy bejegyzéseink népszerűségét növeljük, és egyre változatosabbak a márkaépítésre, eladásösztönzésre használható eszközeik is.
- Videóhirdetés: bár a különböző bannerek és más, köztük egyes közösségimédiás hirdetési megoldások is tartalmazhatnak mozgóképeket, a kifejezést a szakmai zsargon a dedikált videólejátszókban megjelenő reklámoknak tartja fenn. Ilyenek például a YouTube lejátszójában a videók előtt vagy közben feltűnő reklámok.
A digitális média folyamatosan fejlődő világában gyakorlatilag naponta jelennek meg újabb hirdetési lehetőségek, formátumok. (A meghallgatható, rádióműsor-szerű podcastok természetesen hangos reklámokat tartalmaznak, a játékokban hódít a termékelhelyezés, az erre hivatott szakemberek pedig már a virtuális valóságok reklámszabványait véglegesítik.)
Éppen ezért azt is érdemes szem előtt tartani, hogy a fenti kategóriák között nagy a mozgás, sok az átfedés, korántsem véglegesen kialakult jelentésű fogalmak ezek. A döntéshozatal előtt ezért mindenképp alapos tájékozódást javaslunk, és szakértő segítséget sem szégyen igénybe venni.
Utoljára szerkesztve: 2021. augusztus 24.