Marketing
A marketing a vevők vagy felhasználók igényeinek kielégítését célzó tevékenységek gyűjtőneve. Ide tartozik az igények felmérése, a termék vagy szolgáltatás kialakítása, annak megismertetése a fogyasztókkal, az ár megállapítása és az értékesítés megszervezése.
A marketing nagyon átfogó fogalom, lényegében egy termék vagy szolgáltatás teljes életútját végigkíséri, sőt már a születése előtt is beleszól annak kialakításába, hiszen a piackutatásra alapozva az a feladata, hogy kitalálják, pontosan mire is van igénye a fogyasztónak, és azt hogyan kell pozicionálni.
Éppen ezért a marketing végeredményben egymásra épülő tevékenységek sorozata, ezt nevezzük marketingmixnek. Ennek legegyszerűbb felosztását angol megnevezésük után 4P-nek (product, price, place, promotion) hívják: ezek a termék kialakítását, az árazást, az értékesítés helyét és formáját, illetve a kommunikációt jelölik.
Egy másik megközelítés a vállalkozás helyett a fogyasztó (costumer) szemszögéből elemzi a marketingmix elemeit: a 4C modell elemei a fogyasztói igények (costumer needs), a fogyasztónál jelentkező összköltség (costs), a kommunikáció (communication) és a kényelem/elérhetőség (convenience).
Összegezve, a marketing legalább az alábbi tevékenységek elvégzését jelenti:
a potenciális vásárlók, felhasználók igényeinek megismerése (piackutatás);
az értékesíteni kívánt termék / szolgáltatás jellemzőinek meghatározása;
az árpolitika kialakítása;
az értékesítés megszervezése;
az értékesítés támogatása: a vásárlókkal való kapcsolattartás és kommunikáció kialakítása.
Ideális esetben ezek a tevékenységek egymást támogatják, és erősítik, hogy ha a fogyasztó bármilyen módon kapcsolatba kerül a termékkel vagy a szolgáltatással, mindig ugyanazt érezze és lássa.
Bárhogy is osszuk fel a marketing területeit, a lényeg, hogy termék vagy szolgáltatás mindenütt és mindig ugyanazt mondja magáról a fogyasztónak: ennek azonban fontos előfeltétele, hogy mi is pontosan tudjuk, mit, kinek, hogyan és mennyiért akarunk eladni. Mindezek kvintesszenciája maga a márkaötlet, azaz egy általunk alkotott rövid kifejezés arról, ami szerintünk leginkább telibe találja a fogyasztót.
Ez, illetve az erre épülő üzenetek és azok kommunikációja különbözteti meg majd a miénket a többi hasonló funkciójú terméktől. Ezért ennek kell megjelennie a marketingterv minden pontjában: cégünk arculatától, a termék designjétől és csomagolásától kezdve az eladási felületen keresztül és az árán keresztül a reklámokig, a PR-cikkekig vagy a közösségimédia-felületekig.
Utoljára szerkesztve: 2021. október 7.