PESTEL-modell
A PESTEL-modell egy cég politikai, jogi, gazdasági stb. környezetét feltérképező dokumentum, amelyet egy világos módszertan szerint, fix területeket elemezve kell felállítani.
A PESTEL-modell egy olyan elemzési módszertan, amely a vállalkozás makrokörnyezetét segít akkurátusan körbeírni. Olyan sorvezetőt jelent, amin végighaladva teljes képet alkothatunk arról a világról és jogi, gazdasági, politikai stb. környezetről, amelyben dolgozunk. Néha összehasonlítják vagy inkább szembeállítják a SWOT-analízissel annyiban, hogy az egy cég erősségeit és gyengeségeit térképezi fel, a PESTEL-modell pedig a környezet adottságait, amiben működik a cég.
A PESTEL egy rövidítés, amely a főbb témák angol neveiből áll össze. Political factors, Economical factors, Socio-cultural factors, Technological factors, Environmental factors, Legal factors, vagyis politikai, gazdasági, szociokulturális, technológiai, környezeti és jogi tényezők, amelyeket együtt vizsgálva tudjuk felállítani a PESTEL-modellt.
Jól látható, hogy ezek a tényezők országról országra, de még régióról régióra is változhatnak. Például az EU-ban eléggé harmonizált a jogrendszer, de még így is előfordulhatnak eltérő szabályok, amelyeken az egész vállalkozás sikere múlhat.
Az egyik országban ilyen engedély kell, a másikban olyan, az egyik tagállamban büntetőadót vetnek ki a sós ropira, amit gyártanánk, a másikban nincs ilyesmi, és még lehetne folytatni. Sok szociokulturális különbség lehet országon belül is: a képzett munkaerő mindenütt ritka manapság, egyes országrészekben mégis könnyebb találni, mint máshol, de oda meg, mondjuk, nem visz autópálya.
Fontos, hogy a sok előírás időről időre változik, példának okáért az adózási vagy környezetvédelmi előírások elég gyakran, és ez sok vállalkozást nagyon komolyan érint az autómosótól a mezőgazdasági cégig. Vagyis a PESTEL-modellünket célszerű legalább évente felülvizsgálni, az kevés, hogy egyszer megcsináljuk és azt követjük évekig, évtizedekig.
A PESTEL-modell az egyik legfontosabb dokumentum, amelyet egy cég megalapítása előtt, a stratégiaalkotáshoz majd az üzleti terv elkészítésekor megalkothatunk. A vállalkozással időt, energiát és nem utolsósorban rengeteg pénzt kockáztatunk. Éppen ezért mielőtt nekiindulnánk, nem árt hideg fejjel, módszeresen feltérképezni azt a terepet, ahol dolgozni fogunk. Ám ha a cégalapítás előtt nem tettük ezt meg, akkor talán nem késő még utólag sem felvázolni ezeket a tényezőket.
Utoljára szerkesztve: 2021. október 7.