SWOT-analízis

A SWOT-analízis egyszerű módszer arra, hogy áttekintsük vállalkozásunk működési környezetét. A SWOT erejét az adja, hogy kötött szerkezete van, ami miatt új megvilágításból láthatjuk át a cégre ható erőket és az ezekkel kapcsolatos feladatokat.

+

  • + Segít rendszerezni gondolatainkat.
  • + Módszert ad az üzleti környezet fontos tényezőinek áttekintésére.

  • - Nem súlyozza az egyes tényezők erősségét.
  • - Rendszeresen (legalább évente) érdemes újra átgondolnunk.

A SWOT-analízis igazán divatos módja a cég működési környezetének áttekintésére, üzleti terve megalapozására. Maga a módszer egyszerű: készítsünk egy listát arról, hogy milyen tényezők határozzák meg, hogy a vállalkozás működése sikeres lesz-e, avagy sem. 

Ha megvan a lista, helyezzük el őket egy négyosztatú mezőben, aszerint hogy melyikkel hogy állunk. Amelyikben jók vagyunk (pl. szép dizájn, alacsony ár), kerüljön az erősségek közé, amelyikben rossz (pl. eldugott üzlet, ismeretlen márka), az a gyengeségekhez. Ha van valami, amit egykönnyen a javunkra tudunk fordítani (pl. növekvő kereslet), az menjen a lehetőségek rovatba, ami viszont fenyegeti vállalkozásunk sikerét (pl. növekvő kínálat vagy erősödő versenytársak), az kerüljön a veszélyek közé. 

Ezután készítsünk egy listát arról, hogy mit kell tennünk erősségeink maximális kiaknázása érdekében, gyengeségeink (vigyázat, ez sok esetben mások erősségét jelzi!) leküzdésére, lehetőségeink kiaknázásáért és a veszélyek megelőzése érdekében. Látható, hogy a módszer rendkívül egyszerű, és a végén összeáll egy feladatsor a teendőkhöz. 

Csakhogy a SWOT-elemzéssel vigyázni kell, könnyen jégre lehet vele kerülni. A módszer egyik hibája, hogy nem súlyozza az egyes tényezőket, azaz alapból nem ad választ arra a kérdésre, hogy mi a legfőbb erősség, milyen sorrendben követi őt a többi, és ugyanez igaz a másik három kategóriára is. Ha túl alaposak vagyunk, és nagyon sok tényezőt rakunk a kalapba, akkor könnyen előfordulhat, hogy jelentéktelen dolgokon kezdjük törni a fejünket. 

A módszer másik veszélye, hogy bizonyos tényezők összefüggnek egymással. Gyakori eset, hogy ha kitalálunk egy hatásos módszert valamelyik gyengeség leküzdésére, az negatív módon befolyásol egy másik tényezőt, amit pedig az erősségek között tüntettünk fel. Figyelni kell tehát a keresztirányú hatásokra is, és ha ezt megtesszük, a módszer már nem is tűnik majd olyan végtelenül egyszerűnek. 

A SWOT-analízis hatékony eszköz arra, hogy képet alkossunk a körülöttünk lévő világról (ha kifejezetten a vállalkozás tágabb környezetét szeretnénk górcső alá venni, akkor hasznos megismerkednünk a PESTEL-modellel is), de van egy nagyon fontos feltétele annak, hogy jól működjön: ne vesszünk el a részletekben! Kevés, de fontos tényezőt kell figyelembe venni, és azokat befolyásolni hatékony cselekvési tervekkel.

Utoljára szerkesztve: 2021. október 7.

Kapcsolódó témák







Kapcsolódó gyűjtemények

Utoljára megtekintett fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!