Reszponzivitás / Reszponzív webdizájn

A weboldalak forgalmának többsége ma már mobil eszközökről érkezik a legkülönbözőbb méretű és képarányú eszközökről, ezért a webfejlesztés egyik fontos megközelítése, hogy a weboldalak elrendezése dinamikusan alkalmazkodjon bármilyen kijelzőhöz.

A reszponzív webdesign egy olyan UI/UX szempontrendszer, mely a weboldalak fejlesztésekor figyelembe veszi, hogy a felhasználók változatos eszközökről és változatos körülmények között keresik fel ugyanazt a weboldalt. Alapvetően a reszponzivitás alatt azt értjük, hogy a böngészőben a tartalom megjelenítése, elrendezése, sorrendje változik attól függően, hogy mekkora és milyen felbontású kijelzőn töltődik be. 

Ennek hiányában egy normál méretű monitoron megfelelő weboldal szövegei egy okostelefon kijelzőjén olvashatatlanok lennének. Ugyanígy a fix szélességű táblázatok és egyéb objektumok is lecsúsznak a képernyőről kisebb eszközökön. 

A reszponzív webdizájn esetében a fejlesztőknek nem szükséges konkrét méreteket (pixel, betűméret stb.) megadni az elemekhez, csak százalékos arányokat és a kód automatikusan alkalmazkodik a különböző képernyőméretekhez.

Az alkalmazkodó weboldal több szempontból is fontos, de leginkább a felhasználói élmény és az oldal teljesítménymutatói miatt érdemes vele foglalkozni. Elsősorban a szövegek olvashatósága és a képek értelmezhető méretben való megjelenítése a cél, leginkább azért, mert a mobilos olvasás egyre inkább terjed, főként azóta, hogy a webes forgalom nagy részét a közösségi médiumokon megjelenő linkek hozzák – a közösségi médiát pedig túlnyomórészt mobilon használják. A nagy kijelzőn is előfordul, hogy nem teljes képernyőben szeretnénk megjeleníteni egy oldalt, ilyenkor is szerencsés, ha a tartalom keskenyebb felületen is értelmezhető marad.

A Google 2015 óta követi a „mobile first” elvet, vagyis azon weboldalakat részesíti előnyben, melyek gyorsan betöltődnek és mobilon is megfelelően jelennek meg. A mobil reszponzivitás kulcstényező a keresők találati rangsorában, így a SEO/SEM miatt is kritikus elvárás.

Még egy lépéssel tovább megy az adaptív webdizájn, ami további igényeket is figyelembe vesz a mobilos használat esetén. Így például a felületen lévő interakciók sokkal kényelmesebbek érintőképernyőről vezérelve, ha nagyobb gombok, egyértelműbb navigációs pontok találhatók rajta. 

Figyelembe kell azt is venni, hogy mobilhasználat közben gyakran mozgásban vagyunk, korlátozott figyelemmel, néha csak egy szabad kézzel. Az adaptív webdizájn az asztali és mobilos verziókat teljesen különálló, párhuzamos struktúraként kezeli, azaz nem szükséges a kettőnek megegyeznie sem kinézetben, sem tartalomban.

Utoljára szerkesztve: 2021. szeptember 25.

Kapcsolódó témák





Utoljára megtekintett fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!