Profit / Nyereség / Eredmény
A profit a bűvös szó, a nyereség, amelyért végül is vállalkozunk, a bevételek és a kiadások különbsége, amelybe már minden kifizetendőt belekalkuláltunk a rezsitől kezdve az adókig. Ha a végeredmény pozitív, akkor alapvetően örülhetünk, és bizonyos esetekben egy-két negatív, veszteséges év is beleférhet.
A profit nagyon egyszerűen a bevételek és a költségek különbözete. Ha az előző nagyobb, mint az utóbbi, akkor pozitív ez a szám, ami azt jelenti, hogy nyereségünk, ha fordítva, akkor veszteségünk van.
Fontos, hogy profit alatt azt a megmaradó különbözetet értjük, ami a mindenféle kifizetések után rendelkezésre áll, éppen ezért nem illik összekeverni az árréssel. A teljes árbevételből tehát nem csak a munkabéreket, rezsiköltséget, szállítást stb. kell levonni, hanem a végén az összes adót és minden mást is. Ha ezek után még mindig van valamennyi pénz, amiből már nem kell fizetni, az a profit.
Hogy mit kezdünk ezzel a profittal, rajtunk és a tulajdonostársainkon áll. Kivehetjük osztalékként és (adózás után) elkölthetjük, betehetjük eredménytartalékba, beruházásokra költhetjük.
Az a szerencsés, ha ez mindig pozitív, vagyis minden évben van hasznunk a vállalkozáson. Ez persze nem mindig sikerül, például induló vállalkozásnál teljesen normális, hogy a kezdeti nehézségek és kiadások miatt veszteségük van. Attól függően, hogy milyen tevékenységbe kezdtünk, ez az első évben, vagy – egy innovatív startup esetében - akár néhány évig is tolerálható.
Jól bejáratott cégeknél is előfordul olykor, hogy egy-egy veszteséges év becsúszik. Ilyen például az, ha a vállalkozás nagyon függ a felvásárlási áraktól, például egy agrárcég esetében megesik, hogy az egyik évben csak nagyon olcsón tud értékesíteni. Bizonyos ágazatokban – és a mezőgazdaság tipikusan ilyen – azt mondják, nem is éves szinten, hanem inkább 5-10 éves időtávban kell értelmezni a nyereségességet, vagyis több év összevetésében kell kijönnie a mateknak, amibe egy-két gyenge esztendő belefér.
Ha terveink között szerepel, hogy egyszer kiszállunk a cégből, akkor nem árt, ha tudjuk, hogy a befektetők a növekvő profitot, illetve az ezt jelző mutatószámokat szeretik igazán. Persze lehetnek okos vevők, akik a részvényesi értéket, egy éppen visszaeső eredményt felmutató cégben is meglátják a fantáziát, de a legtöbb befektető lelki szemei előtt a növekedés és a vele együtt emelkedő profit kivetítése jelenik meg, amikor ránéz egy cég könyveire.
Utoljára szerkesztve: 2021. július 20.