Retargeting
A retargeting a digitális térben könnyen kivitelezhető kereskedelmi gyakorlat, amikor egy weboldal vagy termékoldal meglátogatását követően a kereskedő a felhasználónak további hirdetéseket szolgál ki utólagosan más felületeken. A módszer lényege, hogy a már érdeklődést mutató felhasználókból épít célcsoportot.
Szinte mindenki találkozott már azzal a jelenséggel, hogy meglátogatott egy szálláshelykereső oldalt és ott megnézett néhány hotelt, majd heteken keresztül minden más weboldalon is ennek a hotelnek a hirdetését látta megjelenni. Vagy egy webshopban megtekintett, de végül meg nem vásárolt termék is napokig üldözheti a felhasználókat egyéb oldalak hirdetési dobozain keresztül. Ez a gyakorlat a retargeting.
A retargeting a marketingtölcsér igen fontos részévé vált az online kereskedelemben, ugyanis a vásárlási döntés határán lévő, aktívan érdeklődő vevőket képes huzamosabb ideig elérni, nyomás alatt tartani és nagy frekvenciával, sűrű ismétlések mellett bombázni a fogyasztót a marketingüzenetekkel. A retargeting hatásos, de valljuk be, sokszor idegesítő hirdetési gyakorlat.
Létrehozni jelenleg nem túl bonyolult egy retargeting kampányt, mindössze az szükséges hozzá, hogy egy nagyobb hirdetési hálózat (pl. Facebook-pixel) mérőkódját kell betenni a weboldal, termékoldal forráskódjába. Amikor a felhasználó megnyitja az oldalt, akkor ez a kód is betöltődik és a böngésző elment egy hozzá kapcsolódó azonosítót, melyet a szaknyelv „sütinek” (cookie) nevez.
A felhasználó azonosítója bekerül a retargeting célcsoportba, és az interneten bármerre jár, az adott hirdetési hálózat felületein kiszolgálható neki a böngészőjébe mentett süti alapján a hirdetés. Ez egészen addig így is marad, ameddig a kampány aktív.
A Facebook és a Google is szabályozza (lásd a cookie-szabályzataik tartalmát) a maximális időtartamot, amíg elérhető egy felhasználó – ez alap esetben 1-3 hónap, de a maximum időtartam, ami beállítható, akár 180-540 nap is lehet, vagyis egy weboldal látogatását követően akár egy évvel később is kaphat valaki célzottan hirdetést. Például, ha valaki Katalin-napra drága virágcsokrot rendelt online, egy évvel később a virágbolt megjeleníthet neki hirdetési ajánlatot, hogy itt az ideje újra rendelni.
A retargeting és a remarketing kifejezések könnyen összemoshatók, felcserélhetők, de alapjában véve a retargetinget a fizetett hirdetések a weboldal látogatását követő megjelenítése esetén szokás említeni, míg a remarketing egy szélesebb gyűjtőfogalom, amibe beletartozik az is, hogy a látogatást követően vagy a kosárba tett, de nem megvett termék esetén hírlevélben, egyedi üzenetben vagy bármilyen más online eszközzel érik el az ügyfelet.
Utoljára szerkesztve: 2021. október 7.