Remarketing

A remarketing egy – elsősorban a digitális térben szokásos – kereskedelmi gyakorlat: egy weboldalon látogatást tett vagy valamilyen interakciót végrehajtó felhasználó utánkövetését jelenti hirdetésekkel, tartalmakkal vagy direkt megkeresésekkel.

A remarketinget többnyire arra használják a webáruházak üzemeltetői, hogy csökkentsék a lemorzsolódást (azaz a félbehagyott vásárlások arányát), valamint hogy a marketingtölcsérben a potenciális vevőket aktívan egy szinttel tovább lökjék: adott esetben az érdeklődés, tájékozódás fázisából a döntés, vásárlás, konverzió fázisába vigyék át. 

Gyakori jelenség, hogy egy webshopban a vásárló végigmegy gyakorlatilag a teljes folyamaton: a kosárban van a termék, elkezdődik a megrendelés, de a vásárló útja a fizetés előtt mégis megszakad valamiért. 

Sokféle oka lehet ennek: előfordulhat, hogy a vevő bizonytalan az ár miatt, nincs kéznél a bankkártyája vagy megzavarja valami. A kereskedő ilyen esetben a remarketing eszközökkel képes utánanyúlni a vevőnek, emlékeztetni rá, hogy hol és mit hagyott félbe. Ellenkező esetben előfordulhat, hogy egyáltalán nem vagy máshol vásárolná meg később a terméket.

A remarketing nem pusztán emlékezteti a vevőt az általa vágyott termékre, hanem aktív befolyásolással is élhet, pl. a kereskedő felkínálhat további kedvezményt, extra ajándékot vagy egyéb előnyöket, ha a vevő visszatér a felületre. 

Vannak az e-kereskedelem szürkezónájába tartozó UX minták is, például, ha azzal fenyegetik a felhasználót, hogy a termékből már csak néhány darab van és azt jelenleg is nézegeti más felhasználó, vagy ha fokozatosan egyre magasabb árat jelenít meg mondjuk egy légitársaság azon felhasználóknak, akik többször rákeresnek egy járatra, de nem veszik meg egyből a jegyet. Ez utóbbi megoldásokat a versenyhivatalok üldözik és komolyan büntetik már.

A remarketing legnagyobb előnye, hogy a weboldalakon eddig elvesztettnek vélt forgalomból is képes tőkét kovácsolni. Ráadásul az egyéb demográfiai vagy statisztikai szegmensekkel szemben az aktív érdeklődés alapján kialakított célcsoport szinte biztosan nagyobb konverziót tud hozni. A hirdető emellett nem csak konkrét termék megvásárlására tud ösztönözni, hanem jó ritmusban elosztva hosszú távon márkaépítésre is használható a remarketing eszköztár.

A remarketing eszközök a többi hirdetéssel szemben költséghatékonyak is, mivel szűk célcsoportra céloznak, ezért nem kell kifizetni az óriási meddőszórást. Igaz, ugyanez a korlátja is: a célcsoportot nem könnyű növelni, mindenképp első körben be kell hozni a felhasználót a saját felületre, ami viszont egy nehezebb feladat.

A hirdetési formátumok tekintetében a remarketingnek széles tárháza van, a sima fizetett display hirdetések mellett (ezt nevezik retargetingnek) remarketing kampányt lehet futtatni közösségimédia-felhasználókra keresőhirdetésekkel, hírlevéllel, de akár a weboldal tartalmának dinamikus változtatásával is. 

Egészen egyéni, perszonalizált szintig is le lehet menni, sok online kereskedő teljesen személyre szabott ajánlatokkal éri el ügyfeleit annak függvényében, hogy korábban milyen aloldalakat látogattak meg, mely termékek iránt érdeklődtek vagy milyen vásárlásaik voltak a múltban.

Utoljára szerkesztve: 2021. október 7.

Kapcsolódó témák






Kapcsolódó gyűjtemények

Utoljára megtekintett fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!